HASARLANMIŞ ÇEKİRDEK (SALMAN AKHTAR)

 

Akhtar kitabını önsöz kısmında kitabını şöyle tanıtıyor: ''Bütüncül bir kendiliğin nasıl oluştuğunu, parçaların hangi yollarla birbirinden ayrı düştüğünü ve onları yeniden bir araya getirmek için hangi ölçütlerin gerektiğini açıkladım. Kitabın mimarisi iki temel yapıdan oluşuyor. İlki bozulmuş kendiliğin yapısı ve dinamikleriyle ilgiliyken, diğeri bunun yarattığı acıyı onarmaya yönelik iyileştirici çabaları içermektedir. Birinci kısım, psikotik kişilik örgütlenmesinden çözümlenmemiş ayrılma-bireyleşmeden kaynaklanan düşlemlere ve yalan söyleme ve patolojik narsisizme dek uzanan beş bölümden oluşmaktadır. İkinci kısım, analistin ofisi, klinik arzumuzun durduğu yer, dinleme ve girişimleri içermektedir.

Kitabın başlangıcı, çocuğun erken dönem ilişkilerinden ve bunların gelişim sürecinde içselleştirilmesinden oluşmaktadır. Sonraki beş bölüm kendiliğin psikopatolojik bozulmalarına değinmektedir. Öğretim amacıyla, böylesi bir psikotik çekirdeğin doğuşuna katkıda bulunan etmenleri kalıtımsal ve yapısal etmenler, çevresel katkılar ve çocuğun kendi düşlemlerinin rolü olarak grupladım. 

Bir sonraki bölüm de daha hafif ama önemli bir konu olan şizoid psikopatolojiyi ele alıyor. Psikotik çekirdek ve şizoid geri çekilme hakkındaki bölümlerden sonra ''orta düzey'' kişilik patolojileri olarak adlandırılabilecek bir bölüme geçtim. 

Bir sonraki bölüm yalan hakkındadır. Bu bölümde yalanı oluşturan temel özellikleri belirttim ve daha sonra yalan söylemenin altında yatan çeşitli güdülenmeleri tanımladım. 

Psikopatoloji hakkındaki bu kısmın son bölümü narsistik aşk ilişkileri. Patolojik narsisizmin kişilerarası düzlemde yarattığı eziyet kadar uzun süren evliliklerinin kurtarıcı rolüne değinerek, narsistik patolojiden etkilenen aşk, cinsellik ve evliliğin çeşitli görünümlerini açıkladım. 

Bir sonraki bölüm buraya kadar ele alınan durumların sağaltılmasına aittir. 

Bitiş bölümünde, klinik ortamın kucaklayıcı işlevlerini, analitik dinlemenin biçimlerini ve analistin yaptığı çeşitleri girişimleri belirttikten sonra terapistin yaptığı çalışmada benimsediği tutumları belirttim. 

Bu kitap bir hekim, psikanalist ve şair tarafından yazılmıştır ve dikkat, açık bir zihin ve yumuşak bir yürekle okunmalıdır.''

Psikoterapist adaylarının ve her psikoterapistin kitaplığında bulunması gereken bir kitap olduğunu düşünüyorum. 

Yorumlar

Popular Posts