Çocuklarda Resim Analizi
ÇOCUK ÇALIŞMALARINDA KULLANILAN RESİMLERİN ANALİZ EDİLMESİ VE YORUMLANMASI
Çocuk
Çizimleri Neden Önemlidir?
Çocuklar
bir kalem tutabilir ve kâğıda çizebilecek kadar geliştiklerinde çizi
Çocuk
Resimlerinin Gelişim Basamakları Nelerdir?
1.
Karalama Dönemi (2-4 yaş): Bu aşama, küçük çocukların kalem hareketlerinin sayfada
gördükleri çizgi ve karalamalarla sonuçlandığını yeni anlamaya başladıkları
dönemi ifade eder. Karalama aşaması genellikle iki yaşında başlar ve çocuk
yaklaşık dört yaşına gelene kadar sürer. İlk başta, çocuk sadece kağıttaki renkleri
izlemekle ilgilenebilir. Bazı çocuklar ise karalamaların yada işaretlerin
kendisiyle daha çok ilgilenirler ve hatta karalama yaparken başka tarafa
bakabilirler. Bu karalamalar yetişkinler tarafından bir anlam ifade etmese de,
çocuklar karalama yaptıkları için bile mutlu olma eğilimindedir. Bu keşfetme
durumu, çocuğun hem bilişsel hem de motor becerileri açısından çok önemlidir.
2.
Şema Öncesi Dönem (2-7 yaş): Bu aşama, dört yaş civarında başlar; ancak çocuğun sosyal
gelişimine bağlı olarak daha erken veya daha geç başlayabilir. Bu aşamada, insanların
yüzleri, elleri ve hatta ayak parmakları olabilir, ancak bedenleri olmayabilir.
(Ego’nun gelişme aşaması). Bu figürler öne bakar ve genellikle büyük
gülümsemelere sahiptir. Bu çizimlerde genellikle gerçekçi ayrıntılar yoktur. Gelişim
aşamasının sonuna doğru, bir evin önündeki çiçekler veya çöp adamların
üzerindeki giysiler gibi fikirlerini birbirinden ayıran belirli şeyleri eklemeye
başlarlar.
3.
Şematik Dönem (7-9 Yaş): Şematik aşama genellikle yedi yaşında başlar ve dokuz yaşına
kadar uzanır. Bu zamanda çocuk, çevresindeki insanlar ve nesneler için zihninde
belirli şemalar veya semboller geliştirmiştir ve bunları sürekli olarak tekrar
çizebilir. İnsan figürleri gerekli tüm vücut parçalarına sahiptir. (Ego’nun
önemi) Kollar ve bacaklar da sopa gibi olmak yerine doldurur. Bu genellikle
daha fazla vücut farkındalığı ve vücut bölümlerinin ne yaptığının tanınmasından
kaynaklanır; örneğin vücudun bölümleri çocuğun koşmasına, topu yakalamasına,
zıplamasına vb. yardımcı olur. Yetişkinlerin genellikle çok uzun bacakları
vardır çünkü çocuklar onları böyle görür. Resimler sayfanın üzerinde çeşitli
yerlerde değil artık sabit bir yer çizgisinin üzerinde olabilir. Burada bulunan
nesnelerin büyüklükleri başlarda hemen hemen aynıdır.
4.
Gerçekçilik (Gruplaşma) Dönemi (9-12 Yaş): Burada çocuk, insanları çizmede ve çizimlerde
perspektifi belirlemede daha fazla detay geliştirmeye başlar. Çizdikleri
insanlar farklı yüz ifadelerine ve hareketlere sahip olabilir. Renkler, ortamı
doğru bir şekilde tasvir etmek için kullanılır ve daha karmaşık sanat
malzemeleri kullanılabilir. Konu seçiminde de kız ve oğlan çocukları farklılık
göstermeye başlar. Kız çocuklar; kadın yüzü, kıyafet, ev, hayvan
figürlerine yer verirken, erkek çocuklar daha çok; tekne, uçak, tren
gibi figürler çizerler. Gerçekçilik Dönemindeki çocuklar ne çizeceklerini uzun
uzun düşünürler. iksel olduğu kadar zihinsel ve duygusal olarak da geliştiği için
şimdiye kadar yaptıkları onu tatmin etmemeye başlar. Çizimlerini beğenmez,
tekrar tekrar yapar. Bu süreçte ebeveynlerin yapabilecekleri en iyi şey ortamı
çocuk için hazırlamak ve onu yeterli düzeyde teşvik etmektir.
5.
Görünürde Doğalcılık Dönemi (12-14 yaş): Ergenlik döneminin getirdiği duygusal dalgalanmaları
ve benlik arayışı, resimde konu seçimini ve kendini resme yansıtma tarzını
etkileyebilir. İnsan figürünü çok ayrıntılı çizdiği ve renkleri en iyi şekilde
kullandığı bilinir. İnsan figürünün hareketleri ve kumaş kıvrımları gibi
ayrıntıları resme aktarmaya çalışır. Yetişkinler gibi resim yapma eğilimindedir
ve eksiklerini öğrenerek düzeltme yoluna gidebilir.
Bu
aşamalar, çocuğun doğuştan gelen sanatsal yeteneği veya ince motor becerileri
kadar çocuğun sosyal becerilerine de bağlıdır. Sanattan veya entelektüel hazdan
uzak duran ailelerde, çocuğun resim becerileri daha geriden gelebilir. Ayrıca çocuk
belirli bir gelişim evresinin ötesine tam zamanında geçmediği için, çocuğun
bilişsel veya gelişimsel bir sorunu olduğu anlamına gelmez. Gelişimdeki bu duraklama,
yukarıda bahsettiğimiz sosyal sebeplerden, ilgi eksikliğinden veya ince motor
farklılıkları nedeniyle olabilir. Sosyal koşullar, çocuğun dünya görüşünde
temsil edilen içeriği, sanat ortamını, stili ve sembolik anlamı etkileyerek
sanatsal ifadeyi ve gelişimi de etkileyebilir.
Çocuk
Çizimlerinde Renklerin Analizi:
Renklerin
kullanımı çocukların ‘’duygusal’’ analizi hakkında oldukça güzel
detaylar verebilir. Çocuklar genellikle tek renkten ziyade bir çok rengi
karıştırmayı tercih ederler. Bu bakımdan;
·
Açık renkler: Çocukların sakin bir ruh haline sahip olduğunu
gösterir.
·
Yoğun renkler: Bu renklerin kullanımı genellikle saldırganlık
da dahil olmak üzere yoğun duygulara sahip aktif ve enerjik çocuklar olduğunu
gösterir.
Renk
Çeşitlerine göre ise;
·
Mavi: Bu renk sakinlik, esenlik ve rahatlama ile ilişkilidir.
Genellikle sakin veya çekingen çocukların favorisidir. Ayrıca çocuklarda
yaratıcılık ve duyarlılık duygusunu uyandırır. Çocuğun öz kontrolünün sağlam
olduğunu düşündürür.
·
Kırmızı: Dikkati çeken bir renk olması dolasıyla kullanımını iki
farklı şekilde yorumlayabilirsiniz:
1-) Çocuk bunu sık sık kullanırsa, bastırılmış öfke duyguları
olan bir çocuğa işaret edebilir.
2-) Çocuk nadir kullanıyorsa enerjik olduğunu
gösterebilir.
Kahverengi:
Sorumluluğu
temsil eden bir renktir.
·
Sarı: Mutlu çocukları gösteren bir renktir. Çocuğun erdemleri
hakkında bilgi sahibi olunabilir.
·
Yeşil: Bu rengin çok fazla kullanılması tembelliği ve belli bir
düzeyde utangaçlığı ortaya çıkarabilir.
·
Siyah: Genellikle depresyonun veya umutsuz hissetmenin bir
göstergesidir.
·
Mor: Çocuğun kendini melankolik, tatminsiz ve huzursuz
olduğunun göstergesidir.
·
Turuncu: Çocuğun çizimlerinde hakimse, bunun nedeni, insanlarla
temasa, hızlı hareket etmeye yönelik sosyal ve aktif bir çocuk olmasıdır.
Çocuk
Çizimlerinin Sayfadaki Konumu:
Sayfanın
sol tarafına çizim yapan çocuk utangaç, içine kapanık bir çocuktur; aynı
zamanda çocuğun şefkatli bir yetişkinin ya da şefkatli bir anne ya da baba
figürünün varlığını aradığı anlamına da gelebilir. Sağda çizim
yapan bir çocuk ise iletişim kurma arzusu olan ve dışa dönük bir
çocuktan bahsediyor.
Herhangi bir çizimi sayfaya belirgin
bir şekilde yerleştiren bir çocuğun kendine güveni yeterince sağlam
olarak kabul edilirken, aksine, kağıdın alt kenarına veya bir köşeye çizilen
şekiller ise çocuğun kendine olan yetersizlik duygularını da ifade eder.
Çocuk Resimlerinde Çizilen Nesnelerin
Çizgi Kalınlıklarının İncelemesi:
·
Ayrıntılı: dikkatli
çizimler, kendini yetersiz gören bir çocuğu ortaya çıkarabilir.
·
Kalın vuruşlar:
özellikle birbirine yakınsa , stresin, güçlü duyguların, kararlılığın veya öfkenin
bir işareti olabilirken , daha yumuşak işaretler daha yumuşak bir doğayı
gösterir.
·
Çizginin kalitesi:
Hafif, dalgalı, kesik çizgilerle çizilmiş bir figür, ilerledikçe düşünüyormuş
gibi görünen tereddütlü, kendine güvensiz bir çocuğu ortaya çıkarır.
Buna karşılık cesur, sürekli, özgürce çizilen çizgi, özgüvenin ve güvenlik
hissinin ifadesidir.
Çocuk
Çizimlerinde Objelerin Anlamları:
·
Güneş ya da Gülümseyen Güneş: Güneş; uyumlu, mutlu, memnun
bir çocuğun işaretidir.
·
Çubuk Şeklinde Figürler: Çubuk figür çizimleri genellikle çocuğun ailesini
tasvir eder. Çocuğun resimde kendilerini nerede konumlandırdıklarını, kimin
yanında durduklarını (ki bu, kendilerini en yakın hissettikleri kişiyi
gösterir), hangi çubuk şeklin en büyük olduğunu (ki bu, en çok kim
olduğunu gösterir) görerek, çocuğun duygusal ve sosyal durumu hakkındaki önemli
ipuçlarıdır.
·
Çizimde Fazla Detay Olması: Bir çocuk çizime ne kadar
fazla ayrıntı eklerse, bilişsel yeteneği o kadar iyi gelişmiş demektir.
(yada giderek gelişmektedir.).
·
Yere Açılmış Bir Delik: Bu, yakın zamanda kayıp yaşamış bir çocuğun tipik
çizimidir. Genellikle ailede bir ölüm şeklindedir veya bir evcil hayvanın ölümü
de olabilir. Eğer çocuk çizimde yalnızsa, çocuk kendini çok yalnız
hissediyor demektir.
·
Ev ya da Evler: Bir çocuk tarafından çizilen bir ev hakkında not
edebileceğiniz ilginç detaylar arasında pencere sayısı, eve giden bir geçit
varsa kapının açık veya kapalı olup olmadığı vb. sayılabilir. Daha fazla pencere,
çocuğun sosyalliğinin gelişmişliğinin bir göstergesidir..Açık bir kapı,
misafirperver bir tavrı gösterir.
·
Bulutlar ve Yağmur: Resimde çok sayıda bulut ve yağmur görülmesi, çocuğun
özellikle endişeli veya korkmuş hissettiğini gösterebilir.
·
Kızgın İnsanlar: Kızgın insanlar çizen ve özellikle aile üyelerini
kızgın çizen bir çocuk, muhtemelen duygusal travma yaşıyor olabilir.
Cinsiyet
Ayrımına Göre Çizimler:
·
Kızlar: Kızlar genellikle çiçekler, kalpler gibi yuvarlak şekiller
çizerler. Sıcak renkleri kullanmayı tercih ederler. Erkeklere göre daha fazla
renk kullanırlar.
·
Erkekler: Erkekler kutular ve daha düz çizgiler, arabalar, otobüsler
çizerler. Kızların aksine soğuk renkleri kullanma eğiliminde olurlar.
Duygulara
Göre Çocuk Çizimleri:
·
Dürtüsel Çocuk: Büyük figürler, boyun çizilmez ve uzuvlar asimetrik çizilmiştir.
·
Endişeli Çocuk: Bulutlar, yağmur, uçan kuşlar, figürlerde göz çizimi
görülmez.
·
Utangaç Çocuk: Oldukça kısa figürler, burun veya ağız görülmez.
Vücuda oldukça yakın uzuvlar.
·
Kızgın Çocuk: Büyük eller ve dişler, uzun kollar görülür.
·
Güvensiz Çocuk: Canavar figürleri, minik kafalar, elleri olmayan
insanlar görülür.
ÇOCUKLAR İÇİN ÇİZİM TESTLERİ
1-)
Bir İnsan Çiz Testi: (Goodenough Harris Bir İnsan Çiz Testi)
Bir
İnsan Çiz Testi, çocuklara uygulanan bir zeka testidir. ‘’Goodenough Harris Bir
İnsan Çiz Testi’’ ya da sadece ‘’Good Enough Testi’’ isimlerini de almaktadır.
Test sayesinde, çocukların resmettiği insan figürüne bakılarak objektif bir
değerlendirme yapılabilmektedir. Bir insan çiz testi 4 yaş ile 12 yaş
arasındaki çocuklara uygulanabilmektedir. Yönerge verirken çocuklara, herhangi
bir süre kısıtlamalarının olmadığı belirtilmelidir. Buna rağmen test ortalama
olarak 10 dakika sürmektedir. Genellikle çocuklar bu zaman zarfı içinde
resimlerini tamamlamaktadır. Çocuklara istedikleri kadar çizimle uğraşma hakkı
tanınmaktadır ve yapabilecekleri en güzel resmi yapmaları istenmektedir. Test
sırasında kağıda bir zarar gelirse, çocuğa yenisi verilmektedir.
Goodenough
testi için yapılan resimler, belirlenmiş olan 51 temel unsura göre
değerlendirilmektedir. (Unsurlar eklerde verilecektir.) Bu temel unsurların
resimde var olup olmamasına bakılarak çocuklar, her bir eleman için 1 puan
olacak şekilde planlanmaktadır. Çocukların resim üzerinden aldığı tüm puanlar
toplanarak elde edilen sayı, genel geçerlik kazanan norm çizelgesine bağlı
olarak hesaplama yapılır. Çocuğun aldığı puanın çizelgedeki karşılığı zeka
yaşını göstermektedir.
Örneğin; çizimlerin;
·
Ağzın aşırı vurgulanması: Yemeğin önemi, öfke nöbetleri olabilir.
·
Büyük ve dikkat çekici dişler: Saldırganlık belirtisi
olabilir.
·
Kapalı ağız: Sır saklamak, bilgiyi kendine saklama tercihi olabilir.
·
Geniş sırıtan ağız: İlgi arayan, onay isteyen bir çocuğu
gösterebilir.
·
Kişilik hakkında başka yorumlar da yapılabilir;
·
Büyük kafa: Çocuğun ödipal dönemine vurgu olabilir.
·
Küçük kafa: Kendini zayıf hissetme durumu olabilir.
·
Küçük gözler: Güçlü görsel yetenek olabilir.
·
Büyük kulaklar: Eleştirilere karşı aşırı duyarlılık görülebilir.
·
Küçük ayaklar: Çevresine duyulan güvensizlik işareti olabilir.
2-)
Aile Çiz Testi:
Çocuk
psikolojisi çalışmalarında kullanılan "Aile Çiz Testi" Maurice Porot
tarafından geliştirilen ve psikanalitik verilere dayanan projektif bir resim
testidir. 4 yaş ve üstü çocuklara uygulanır. Çocuktan aile üyelerini çizmesi
istenir. Çocuğun kağıdı kullanma şekli, anne babasını çizerken kullandığı
detaylar, sıralama, renkler gibi birçok özelliğe göre çocuğun sosyal ve
duygusal gelişimi ile ilgili çıkarımlar yapılabilir. Ayrıca çocuğun yaşamış
olabileceği şiddet, istismar, kötü muamele, korku, kaygı gibi durumlar da resim
çizme testinde gözlenebilmektedir.
Testin
Değerlendirilmesi:
·
Boyut ve Yer: Aile bireylerinin yada çevrenin büyük veya geniş
olması çocuğun aileye ve kendine olan güvenini ifade eder. Buna karşılık, bir
köşeye sıkışmış, küçük çizilen aile bireylerine karşı çocuğun korku ve
güvensizlik duyduğu sonucu çıkarılabilir.
·
Çizgiler: Açıları ve eğrileri olan çizimler enerji ve olgunluğu
gösterir. Az sayıda şekil ve/veya basmakalıp ve kaba figürler yada bireyler
içeren çizimler ise çocuğun olgunlaşmamış olabileceğini ve ayrıca
çekingenliğini gösterir.
·
Çizme Sırası: Terapistlerin değerlendirmesi gereken yönlerden biri,
çocuğun her bir bireyi çizme sırasıdır. Çocuklar genellikle önce anneyi ya
da duygusal olarak kendilerine en yakın hissettikleri kişiyi çizerler.
Değerlendirilmesi gereken bir diğer önemli detay ise çocuğun çizimde farklı
kişiler arasında bıraktığı mesafedir.
·
Bir Aile Bireyinin yada Bireylerinin İhmal Edilmesi: Bu, değerlendirilmesi ve
akılda tutulması gereken önemli bir şeydir. Aynı şekilde, ebeveynlerden veya
kardeşlerden birinin ihmali de reddedilmeyi sembolize edebilir. Kendini
çizmemesi ise aile içinde kendini yalnız ve kimsesiz hissetmesinin sebebi
olabilir. Çocuk kendisini tek başına çiziyorsa yine aile içinde yalnız
hissetmesi ya da benzeri duygulardan bahsedilebilir.
·
Kâğıt Oranlaması: Kâğıdın üst kısmına çizilen figürler gerçeklerden
kopuk olmayı, ayaklarının yere basmaması hayal dünyasında yaşamakla ilgili
özellikleri düşündürmektedir. Sadece alt kısmına çizilmesi ise içe kapanıklık,
yetersizlik, depresif özellikler ile ilişkilendirilir. Burada yine kağıdın
merkezini kullanmak ve kişilerin bir yer çizgisi üzerinde bulunuyor olması
çocuğun en sağlıklı duygu durum halini yansıtır.
3-)
Bir Ağaç Çiz Testi: Karl (Charles) Koch isimli bir psikolog tarafından geliştirilmiştir.
Amacı kişiliğimizin yanı sıra temeldeki duygusal oluşumları da dışarı yansıtmaktır. Bu özelliği ile projektif bir testtir, yani iç dünyamızda olup biteni kâğıt
üzerinde görünür ve anlamlı bir hale getirir. Bu test 4-5 yaşlarından itibaren
uygulanabilir. Çocuğun resim yapabilecek motor becerileri kazanmış olması
yeterlidir.
Yorumlanması:
·
Boyut: Ağacın kâğıtta ne kadar yer kapladığı aslında kişinin
kendini ne kadar merkezde ve değerli hissediyor olmasıyla ilgilidir. Kâğıdın
büyük bölümünün boş kaldığı ağaç çizimlerinde kişinin başkalarına daha çok
alan açtığını, kendini yaşam alanı olarak daralttığını ve daha az
önemsediğini söyleyebiliriz.
Ağacın kapladığı yer ile kalan boşluk aynı oranda ise burada
dengeden bahsedebiliriz. Kişi kendine duyduğu sevgi, saygı ve anlayışı diğer
kişilere de duyuyordur.
Ağacın kapladığı alan oldukça büyükse ve neredeyse boşluk
kalmamışsa, kişinin kendine narsist şekilde değer verdiğini, başkalarının
duygu ve ihtiyaçlarını çok önemsemediğini söyleyebiliriz.
·
Kökler: Bilinçaltındaki duygusal dengeyi ifade eder. Resimde
kökler yoksa duygusal bir bozukluktan ve bir kişilik probleminden
bahsedilebilir. İçe kapanma, duygu durum bozukluğu, panik atak
gibi duygu dengesinin bozulmasıyla oluşabilecek problemler görmek mümkündür.
Kökler zayıf çizgiler şeklindeyse öfkeyi kontrol edememe,
orantısız tepkiler olarak karşımıza çıkabilir. Kök çizgilerinin birbiriyle
çakıştığı durumda ise karışık duyguları yönetememe, sebepsiz huzursuzluk
kafa karışıklığı ve karar vermekte zorlanma gibi karmaşık bir tablo ortaya
çıkabilir. Kök çizgilerinin kalından inceye bir uzantı ile birbirine paralel ve
az çakıştığı hali ise bize kişinin iç dünyasının dengede olduğunu
anlatan görüntüdür.
·
Yönler: Ağaç resminin sağda olması gelecek planları veya
kaygıları üzerinde yoğunlaşan çocuğu ifade eder. Çocuk şu anda yaşamak yerine
çoğunlukla bir sonraki aşamaya geçmekle ilgilenir. Sabırsız ve dikkatsiz
olduğu söylenebilir. Kağıdın orantılı bir şekilde merkezine resmedilen ağaç şu
anda yaşanan durumun içinde varolabilen, farkındalığı ve gözlem yeteceği güçlü
bir çocuğu ifade eder.Sol tarafta çizilen bir ağaç ise geçmiş olayların veya
annenin etki alanından çıkamamış bir çocuğun eleştirel ruh halinin bir
dışa vurumudur.
·
Gövde: Çocuğun egosunu ifade eder. Kendini
nasıl gördüğünü benliğini anlatır. Gövde, köklere ve dalların, yaprakların
olduğu üst kısma göre olması gereken kalınlığa göre değerlendirilir. Ağacın
diğer bölümlerine göre ince bir gövde çocuğun hassas ve zayıf benliğine
işaret olabilir. Dış baskılardan etkilendiğini ve kendini sıkışmış, baskı
altında hissettiğini ifade eder. Çok geniş bir gövde ise yoğun dürtüsel ve
kendini kontrol edemeyen yapıyı gösterir. Normal kalınlıkta ve dalgalı
çizgilerden oluşan bir gövde iç dengeyi, kendine ve ötekine saygıyı
gösterir. Ayrıca bu kişi soyutlama ve empati yeteneğine sahiptir.,
Gövdede oluşan çıkıntı, oyuk vs. Bazı içsel korkuları ve travmaları,
kişinin gövdesinde var olduğunu düşündüğü yaraları simgeler.
·
Dallar: Küçük
dallar; 9 yaşına kadar anlamlı değildir. Büyük dallar çizen kişinin
yüksek bilişsel gelişimini ifade eder. Meyveli ve bol yapraklı dallar, hedefleri olduğunu kendini birçok konuda geliştirmek
isteyen ve farklı alanlarla ilgilenmeyi seven kişileri gösterir.
KAYNAKÇA
Akgün, E. ve Ergül, A. (2015). 55-74 Aylık Çocukların Resimlerinde
Aile Algısının Değerlendirilmesi. Erişim Adresi:
https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/265593#page=4
Aral, N. ve Metin, Ş. (2012). Dört- yedi Yaş Çocuklarının
Resim Gelişim Özelliklerinin İncelenmesi. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/509449
Arslan, E ve Doğru, S. (2006). Çocukların Resimlerinde
Aileyi Tanılama Durumlarının Değerlendirilmesi. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1722310
Aslan, Özge. (2013). Kinetik
Aile Çizim Testinin Stil ve Hareket Boyutları. Erişim Adresi: https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/31182271/1256157884_31MetinAslanOzge-vd-599-614-with-cover-page.pdf?Expires=1623266330&Signature=OcYF-GfNDOTR4Lwtreb4ljaCkXsE-LALc368NxG0vj4IMrM7E~GHDl9W7wcFa~YFsyqIYCcXr4IsPy~2o1251xA-iTpcI1SAmDs00C6GzafPdZTeLllXH4G9EimiHr-LN4U1GjcveQEx4gTDEdPNJg2QIEqUm0JIe8NFOF0-Hibc-JcMSItF6shShOdbUf7qVl48eNzHlLwyfYJtN7Wbei1lkGuCtA4XgsmVHQdVwgEM35nizV2ols7N7t227wH927nT5WdVsZgiepqenAuGCAig~uZrFlH2CO1KeCKlox4IBLof~eEPFOPOFCwX8o4Eahr5KCnGe4FS4WN8zFUZkQ__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA
Artut, K. (2004). Okul Öncesi Resim Eğitiminde Çocukların
Çizgisel Gelişim Düzeylerine İlişkin Bir İnceleme. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/50164
Bengisu, F ve Akkaynak M. (2021). Bir Okul Öncesi Eğitim
Kurumuna Devam Eden Çocukların Kardeş Çizimlerinin İncelenmesi. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1515819
Canel, N ve Mutlu N. (2015). Okul Öncesi Çağdaki Çocukların
"İyi" ve " Kötü" Kavram Algılarının Resim Analizi
Yöntemiyle İncelenmesi. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/302354
Canoğlu, S. (2020). Çocuk ve Mekan Algısı Üzerine Çalışma.
Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1418776
Civek, İ ve Çakmak, Ö. (2019). Okul Öncesi Eğitim
Kurumlarına Devam Eden 48-71 Aylık Çocukların Okul Algılarının Çizimler
Aracılığıyla İncelenmesi. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/781579
Çakmak, A. ve Darıca N. (2012). 7-11 Yaş Grubu Kurumda ve
Ailesi Yanında Büyüyen Kız ve Erkek Çocuklarının Anne Figürü Çizimlerinin
Duygusal Gelişim Açısından İncelenmesi. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/70384
Dağlıoğlu, E. ve Deniz, Ü. (2011). Okul Öncesi Dönem
Çocuklarının İnsan Figürü Çizimlerinin Gelişimsel Açıdan Cinsiyete Göre
İncelenmesi. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/70239
Geçen, F. (2018). Çocuğun Gelişim Basamaklarına Göre
Figürleri Ele Alma Biçimleri. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/597841
Güven, G. (2009). Okul Öncesi Çocuklarının İnsan ve Aile
Resmi Çizimlerinin Değerlendirilmesi. Erişim Adresi: http://dspace.marmara.edu.tr/handle/11424/24917
Keskin, B. (2006). Çocukların Çizimleri Üzerine. Erişim
Adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/28488
Kindap, Y ve Sayıl M. (2005). Çocuk Çizimlerinde Temsil ve
İfade: Doğrusal ve Doğrusal Olmayan Gelişim. Erişim Adresi: https://www.proquest.com/openview/3eea11dd0ffee0aaf4866f15f937b8fa/1?pq-origsite=gscholar&cbl=28562
Ölçer, S. (2019). 4-7 Yaş Çocuklarının Çizdikleri Resimler
ve Bu Resimlere Yönelik Sözel Dışa Vurumları Yoluyla Zihinsel ve Görsel
Gerçeklik Durumlarının İncelenmesi. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/695318
Sayıl, M. (2004). Çocuk Çizimlerinin Klinik Amaçlı Kullanımı
Üzerine Bir Değerlendirme. Erişim Adresi: https://app.trdizin.gov.tr/dokuman-goruntule?ext=pdf&path=CrnWZGRsXTjRjLjWxD978OSUAL2jXitizhVYmCxNvH6RV-MFJAPuhMxyHZ62xWXtDCNXNS2VrsqsMDr2hmKSZG9Gzl8mEQxhP5bDaWO-Qa5jqE6r_adok0WrdzRLdfwBIFmlvc7G8ZxCdtLPl5uLqmduH6KoNxeFXpAj1uHEGrnYejQnNWOb1ZzIgZcj_PbWO6wPuzaulhbC5y75LgrLnD0MAUCPajqM33Llb6kyWZ8=&contentType=application/pdf
Temel, F. ve Paslı H. (2016). Montessorı Eğitim
Kurumlarındaki Çocukların Görsel Algı ve Çizim Becerileri Arasındaki İlişkinin
İncelenmesi. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/309490
Üstündağ, A. (2020). Çocukların İnsan Figürü Çizimlerinin
Karşılaştırılması. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1173580
Yaralı, K ve Özkan, H. (2016). Yedi ve On Yaş Çocuklarının
Sevgiyi İfade Ediş Biçimlerinin Çizdikleri Resimlere Yansıması. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/309100
EKLER
Bir
İnsan Çiz Testi Puanlama Unsurları:
·
Başın çizimi
·
Bacakların olması
·
Kollar
·
Gövde (Gövdenin uzunluğun genişliğine uygunluğu da
değerlendirilir)
·
Omuzlar
·
Kol ve bacakların gövdeyle bitişik olması durumu
·
Kol ve bacakların gövdeye doğru noktalardan eklenerek
çizilmiş olması
·
Boyunun varlığı
·
Boyunun baş ve gövdenin devamı biçiminde çizilmesi
·
Gözlerin varlığı
·
Burnun varlığı
·
Ağzın varlığı
·
Ağzın ve burnun iki boyutlu olarak çizilmesi
·
Burun deliklerinin belirtilmesi
·
Saçların varlığı ve çizimin uyumlu olması
·
Resmin giydirilmiş yani içi boş görünümlü olmaması
·
Resimdeki giysilerin türü ve durumları
·
Parmakların bulunması
·
Parmakların doğru sayıda olması
·
Parmak boğumlarının belirtilmesi
·
Başparmağın doğru konuma yerleştirilmesi
·
Parmakların, ellerin ve kolların birbirlerinden farklı
parçalar olarak gösterilmesi
·
Omuz ve dirsek eklemlerinin doğru gösterilmesi
·
Kalça, diz, ayak bileği eklemlerinin varlığı
·
Tüm vücudun orantılı olması
·
Kollar ve bacakların iki boyutlu olması
·
Çizgilerin birleşiminin uyumlu olması
·
Kulakların varlığı ile doğru yerde ve büyüklükte olmaları
·
Gözün yerleştirildiği yerin doğru olması
·
Kaş, kirpik ve göz bebeğinin bulunması
·
Çene ve alın kısımlarının varlığı
·
Çene çıkıntısının bulunması
·
Birden fazla yanlış olmayan profilin çizilmiş olması
PUANLAMA
Her maddenin
karşılığı 1 puandır.
Yorumlar
Yorum Gönder